Social Impact Award 2014

Autor: Jozef Tatár | 27.5.2014 o 7:00 | Karma článku: 2,72 | Prečítané:  498x

Miesto, kde sa začínajú písať success stories našich mladých podnikavcov. Chcú a budú podnikať a zároveň majú hlboké sociálne cítenie. Áno, aj takto sa dá podnikať na Slovensku.

Ak ste o tejto súťaži ešte nepočuli – SIA je súťaž nových, inovatívnych myšlienok – startupov s dôrazom na sociálny aspekt podnikania. Koná sa nezávisle od seba vo viacerých krajinách Európy. U nás tento rok v kreatívnom priestore The Spot 21.05. Bol som pri tom ako divák a rád vám zdelím svoj zápisník. Ako sme sa tam mali - čítajte ďalej.

Nezabudnime predstaviť finalistov a členov poroty. Lebo sa to patrí a sú skvelí.

Z minúty na minútu

18:23

Práve sa losuje poradie finalistov, kto sa kedy bude prezentovať. Porotkyni Petre Marko sa zdvojila funkcia, práve sa stáva aj zapisovateľkou. Budeme ju mať celý čas na očiach, vizuálne vyžitie je dokonalé.

Mimochodom, v The Spot je klasický pracovný deň, obďaleč pracujú chalani a dievčatá so slúchadlami na ušiach pred monitorom. Jeden z chalanov si dáva chvíľku pauzy, oprie sa o stoličku a začne sa kolísať. Stoličke sa to evidentne nepáči, svoj nesúhlas dáva najavo hlasným vŕzganím pri každom záklone. Zľahka to narúša pátos slávnostnej atmosféry a vskutku nás to baví. Po chvíľke príde pokus organizátora poklepať chalana po ramene, aby si všimol, že na seba strhol pozornosť desiatok ľudí. Nenápadne sa blíži ako loviaci lev vo vysokej tráve ku gazele. V tom sa zamotáva v kábloch zvukovej techniky a vytrháva "čudlík", ktorý mal evidentne čosi spoločné s Jurajovým mikrofónom (mimochodom hlavný Boss podujatia). Z mohutného Jurajovho hlasu z reproduktorov sa stáva čosi jemne zamatové.

Ani režisér by lepší úvodný icebreaker nevymyslel.

18:25

FARMIČKY

Po neplánovanom odľahčení situácie sa prezentuje prvý projekt. Podporujú agroturizmus, aby rodiny s deťmi chodili na farmy a hrali sa s kozičkami, ovečkami a tak. Keby som mal dieťa, beriem to. Sympatické.

Na konci každej prezentácie sú otázky od porotcov. Petra Marko tými svojimi navádza Farmičky, ako komunikovať ich produkt vo verzii 1.2.

 

18:32

EKOČISTIČKY

 Z môjho uhla pohľadu síce pomenej spĺňajú predstavu „social“, možno je to len tým, že sú zároveň maximálne ECOfriendly. A ECO je dobré. Zriešili čističku odpadovej vody z vlastného domu. Čistíte vlastnú odpadovú vodu vo vlastnej záhradke a pritom to vyzerá ako záhradné jazierko. Majú životaschopný business model a chalani evidentne nie sú začiatočníci v prezentovaní ich produktu. Vystupovanie chvália viacerí členovia poroty. Porotkyňa Irma Chmelová pôsobí ako nežná žena, no už jej prvá otázka ohľadom biznisu a konkurencie nám jasne naznačuje, že zdanie klame.

Voda v EKOČISTIČKE vraj nikdy nezamrzne vďaka vysadeným rastlinám - je pre mňa edukatívnym momentom prezentácie. Michala Meška zaujíma, či sú svetovým unikátom. Žiaľ, nie, príroda to už vymyslela. A niekoľko ďalších podnikavcov v iných krajinách a inej podobe realizovalo. Ale! - v ich EKOČISTIČKE môžete chovať rybičky. Pre mňa predajný argument ako bič :)

18:39

CIRKUS-KUS

Po prvých sekundách túto myšlienku spájam s FARMIČKAMI. Cirkus pre rodiny s deťmi na farme. Taký rodinný teambuilding, kde sa pracuje so všetkými zmyslami a okolím. Pohyb, emócie, prostredie. Dámy, networkujte spolu. Moja sánka vzápätí padá, keď sa dozvedám, že tím tvoria ťažkí profesionáli. Vedeli ste, že cirkusanti majú normálne že školu, kde to študujú? Prirodzene, nie na Slovensku.

Presvedčili ma, chcem ich vidieť, chcem sa s nimi hrať a žonglovať a cítiť sa dobre :)

Zrejme nie som jediný, koho upútali, organizátor Juraj sa zasníva, projekt nechal prezentovať 5 sekúnd nad stanovený limit. Asi už v mysli žongloval s nimi :)

18:44

EMPATHYLAND

Už tretí projekt zameraný na rodiny. Začínam pociťovať istý diskomfort. Moja peňaženka sa dnes neotvorí, ak nemám rodinu?

Prvú porotcovskú otázku dostávajú od porotkyne z banky, ktorá SIA potiahla po finančnej stránke: ako a z čoho tvoríte zisk?...

Nedá sa ani Petra Marko, idea sa jej páči, pýta sa však na AHA moment, resp. selling point kedy si človek povie, že áno, presne vašu službu si chcem kúpiť. Prezentujúca slečna sa dostala do úzkych, situáciu zachraňuje člen tímu sediaci v hľadisku. Sú zachránení, Petra dostala odpoveď a my ostatní vidíme, že toto skutočne nie je vopred dohodnuté.

18:51

AUTSOURS

Chalani by radi sprostredkovali príležitostnú prácu pre znevýhodnené skupiny ľudí na Slovensku. Okej, fajn, bohumilá myšlienka. Napadá my však množstvo otázok, napríklad, koľko vozíčkarov, alebo mamičiek na materskej je niekde v Snine s patričným vzdelaním,  ktorým by dokázali delegovať úlohy manažéra z Bratislavy? Pýtam sa ja, nie som však podstatný. Myšlienka je úžasná, prajem im aby našli funkčný business model.

18:57

ENABLEDCITY

Crowdsourcovaná databáza miest, ktoré sú prístupné ľuďom s postihnutím. Projekt prezentujú dvaja technici od nich. Fakticky sa vopred ospravedlnili, keby im prezentácia nevyšla. Vystrelilo to však úspešne, slečna má užasný prehľad, dáva do toho srdce a o tom je SIA. Mimochodom, projekt majú ak správne rozumiem rozbehnutý v Palo Alto veľmi úspešne a snažia sa presadiť aj doma. Michal Meško dal zatiaľ asi najlepší tip pre nich. Odporúča im, aby zahrnuli aj mamičky s kočíkmi. Má pravdu, kočíky sú v podstate identická skupina s vozíčkami z pohľadu požiadaviek na bezbariérový prístup. ENABLEDCITY si týmto tipom nafúkli svoju potenciálnu klientelu z 1% populácie niekoľkonásobne. Navyše, mamičky s deťmi sú echt bonitná klientela. Posledná myšlienka pochádza od autora článku.

19:03

ADOPTUJ SI VČELÍ ÚĽ

Môžete si u nich adoptovať včelí úľ na jeden rok a dostanete aj medík od včelára. V cene je aj výlet za včeličkami. Hmm, ja som alergický na včely a to sme mali doma v záhrade veľa úľov. Ale med beriem. A podporu pre včelárov.

Highlightom prezentácie je nakoniec tvrdka od (okrem porotkyne aj zapisovateľky) Petry Marko. Vraj „...včelý úľ...“ Tvrdku ospravedlňuje polročným pobytom v USA. Juraj kontruje a pýta sa, či v Amerike včelí úľ píšu s tvrdým Y :)

19:08

FIND RIDER

Som zaujatý - nápad zdieľať svoje vozidlo na cesty aby ste nešli iba sám v aute a ešte aj zarobili na benzín sa mi páči. Často cestujem, chcem to. Teraz a hneď.

19:11

KARMA RECHARGER

Prichádzajú Košiceeeeeee. A postarali sa o riadny prievan v duševnej harmónii uhladenej poroty a súťažiacich. Nestíham ani poznámkovať pri tejto kadencii slov. Ich cieľom je dosiahnuť, aby ste boli dobrí a naprávali veci vo svojom okolí a potom budete mať dobrú karmu. Tú nazbieranú dobrú karmu si následne premietnete do discountov v obchodoch. Tesco body trochu inak – za dobrotu a usilovnosť.

19:22

JUNK FOOD CAFÉ

Zbierajú nechcené potraviny a vyrábajú z nich „nové“. Juj, Jahnátek sa musí na svojej stoličke obracať od zlosti :)

 

19:30

Pauzička. Kým sa porota odobrala zvoliť víťaza, my ostatní sme dostali takéto fajnovky. Je ich veľa a sú chutné. Dúfam, že sa porota nikam neponáhľa, majú čas. A my sladkosti.

19:51

A výhercom sa stáva:

EKOČISTIČKY

Získavajú peniažky od donorskej banky a rozbiehačský kurz aby boli ešte lepší.

Nasleduje networking, ten však už bezo mňa. Nabetón bolo fajne.

Tieto projekty o sebe ešte určite dajú vedieť a verím tomu, že budú riešiť vaše túžby tak, až si budete chcieť kupovať ich služby. Lebo sú skvelí, noví a „naši“.

Viac o nich sa dozviete na stránke SIA

Tešíme sa na ďalší ročník a nezabudnite, že ako prvý som vás o nich informoval ja :)

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.


Už ste čítali?